English
Español
Expertos
El omega-3
Beneficios
Blog
Actualidad
Revisión de Estudios
Noticias
Calendario de eventos
Estudios
Artículos
Buscar
Expertos
El omega-3
Beneficios
Blog
Actualidad
Revisión de Estudios
Noticias
Calendario de eventos
Estudios
Artículos
Buscar
Buscar
Studies
1. Depresión perinatal
2. Dismenorrea
3. Embarazo
4. Endometriosis
5. Menopausia
6. Preeclampsia
7. Prevención del parto pretérmino
8. Síndrome del ovario poliquístico
Ginecología
Depresión perinatal
Rechenberg K, Humphries D. Nutritional interventions in depression and Perinatal depression. Yale J Biol Med 2013;86(2):127-137.
FULL TEXT
Levant B. N-3 (Omega-3) Fatty Acids in Postpartum Depression: Implications for Prevention and Treatment. Depress Res Treat 2011; 2011: 467349 (16 pp.).
FULL TEXT
Alexis Tapia S. Ácidos grasos omega 3 para la prevención y tratamiento de las depresiones en el embarazo y postparto. Rev Chil Obstet Ginecol. 2004;69(5):399-403.
FULL TEXT
De Vriese SR, Christophe AB, Maes M. Lowered serum n-3 polyunsaturated fatty acid (PUFA) levels predict the occurrence of postpartum depression: Further evidence that lowered n-PUFAs are related to major depression. Life Sci 2003; 73 (25) 3181-7.
Otto SJ, de Groot RH, Hornstra G. Increased risk of postpartum depressive symptoms is associated with slower normalization after pregnancy of the functional docosahexaenoic acid status. Prostaglandins Leukot Essent Fatty Acids 2003; 69(4): 237-43.
Chiu CC, Huang SY, Shen WW, Su KP. Omega-3 fatty acids for depression in pregnancy. Am J Psychiatry 2003; 160(2): 385.
FULL TEXT
Holman RT, Johnson SB, Ogburn PL. Deficiency of essential fatty acids and membrane fluidity during pregnancy and lactation. Proc Natl Acad Sci USA 1991; 88(11): 4835-9.
FULL TEXT
Dismenorrea
Rahbar N, Asgharzadeh N, Ghorbani R. Effect of omega-3 fatty acids on intensity of primary dysmenorrhea. Int J Gynaecol Obstet. 2012;117(1):45-47.
Embarazo
Kajarabille N, Hurtado JA, Peña-Quintana L et al. Omega-3 LCPUFA supplement: a nutritional strategy to prevent maternal and neonatal oxidative stress. Matern Child Nutr. 2016 Apr 13. doi: 10.1111/mcn.12300. [Epub ahead of print]
Calabuig-Navarro V, Puchowicz M, Glazebrook P et al. Effect of ω-3 supplementation on placental lipid metabolism in overweight and obese women. Am J Clin Nutr. 2016 Mar 9. pii: ajcn124651. [Epub ahead of print]
Christian LM, Blair LM, Porter K et al. Polyunsaturated Fatty Acid (PUFA) Status in Pregnant Women: Associations with Sleep Quality, Inflammation, and Length of Gestation. PLoS One. 2016 Feb 9;11(2):e0148752. doi: 10.1371/journal.pone.0148752. eCollection 2016.
FULL TEXT
Escamilla-Nuñez MC, Barraza-Villarreal A, Hernández-Cadena L, Navarro-Olivos E, Sly PD, Romieu I. Omega-3 fatty acid supplementation during pregnancy and respiratory symptoms in Children. Chest. 2014 Mar 13. doi: 10.1378/chest.13-1432.
Nishimura RY, Barbieiri P, de Castro GS, Jordão AA Jr, da Silva Castro Perdoná G, Sartorelli DS. Dietary polyunsaturated fatty acid intake during late pregnancy affects fatty acid composition of mature breast milk. Nutrition. 2013 Nov 19. pii: S0899-9007(13)00504-2.
Carlson SE, Colombo J, Gajewski BJ et al. DHA supplementation and pregnancy outcomes. Am J Clin Nutr. 2013;97(4):808-815.
FULL TEXT
Larqué E, Gil-Sánchez A, Prieto-Sánchez MT et al. Omega 3 fatty acids, gestation and pregnancy outcomes. Br J Nutr. 2012;107 Suppl 2:S77-S84.
FULL TEXT
Hageman JHJ,Hooyenga P, Diersen-Schade DA et al. The Impact of Dietary Long-Chain Polyunsaturated Fatty Acids on Respiratory Illness in Infants and Children. Curr Allergy Asthma Rep 2012;12(6):564-573.
FULL TEXT
Contreras M. A, Herrera Y, Rodríguez O. L et al. Aceptabilidad y consumo de una bebida láctea con Omega¬3 en embarazadas y nodrizas del programa nacional de alimentación complementaria. Rev Chil Nutr 2011;38(3): 313¬320.
FULL TEXT
Coletta JM, Bell SJ, Roman AS. Omega-3 fatty acids and pregnancy. Reviews In Obstetrics & Gynecology. 2010;3(4):163-171.
FULL TEXT
Jordan RG. Prenatal omega-3 fatty acids: review and recommendations. J Midwifery Womens Health. 2010;55(6):520-528.
Van Goor SA, Dijck-Brouwer DA, Hadders-Algra M et al. Human milk arachidonic acid and docosahexaenoic acid contents increase following supplementation during pregnancy and lactation. Prostaglandins Leukot Essent Fatty Acids. 2009;80:65-69.
Koletzko B, Lien E, Agostoni C, Böhles H, Campoy C, Cetin I, y cols. World Association of Perinatal Medicine Dietary Guidelines Working Group. Recommendations and guidelines for perinatal practice. The roles of long-chain polyunsaturated fatty acids in pregnancy, lactation and infancy: Review of current knowledge and consensus recommendations. J Perinat Med 2008;36:5-14.
Al MD, van Houwelingen AC, Kester AD, Hasaart TH, de Jong AE, Hornstra G. Maternal essential fatty acid patterns during normal pregnancy and their relationship to the neonatal essential fatty acid status. Br J Nutr 1995; 74(1): 55-68.
Endometriosis
Hopeman MM, Riley JK, Frolova AI, Jiang H, Jungheim ES. Serum Polyunsaturated Fatty Acids and Endometriosis. Reprod Sci. 2015 Sep;22(9):1083-7.
Missmer SA, Chavarro JE, Malspeis S et al. A prospective study of dietary fat consumption and endometriosis risk. Hum Reprod 2010;25(6):1528-1535.
FULL TEXT
Menopausia
Losurdo P, Grillo A, Panizon E, Zanetti M, Bardelli M, Biolo G, Fabris B, Carretta R. Baroreflex sensitivity and central hemodynamics after omega-3 polyunsaturated fatty acids supplementation in an animal model of menopause. Vascul Pharmacol. 2015 Aug;71:65-9.
Graversen CB, Lundbye-Christensen S, Thomsen B, Christense JH, Schmidt EB. Marine n-3 polyunsaturated fatty acids lower plasma proprotein convertase subtilisin kexin type 9 levels in pre- and postmenopausal women: A randomised study. Vascul Pharmacol. 2015 Jul 2. pii: S1537-1891(15)00149-4.
Losurdo P, Grillo A, Panizon E, Zanetti M, Bardelli M, Biolo G, Fabris B, Carretta R. Baroreflex sensitivity and central hemodynamics after omega-3 polyunsaturated fatty acids supplementation in an animal model of menopause. Vascul Pharmacol. 2015 Apr 8. pii: S1537-1891(15)00038-5. doi: 10.1016/j.vph.2014.12.005.
Ramsden CE, Faurot KR, Zamora D et al. Targeted alteration of dietary n-3 and n-6 fatty acids for the treatment of chronic headaches: A randomized trial. Pain. 2013 Jul 22. pii: S0304-3959(13)00396-5.
FULL TEXT
Tartibian B, Maleki BH, Kanaley et al. Long-term aerobic exercise and omega-3 supplementation modulate osteoporosis through inflammatory mechanisms in post-menopausal women: a randomized, repeated measures study. Nutrition & Metabolism 2011;8:71.
FULL TEXT
Freeman MP, Hibbeln JR, Silver M et al. Omega-3 fatty acids for major depressive disorder associated with the menopausal transition: a preliminary open trial. Menopause 2011;18(3):279-284.
FULL TEXT
Lucas M, Asselin G, Mérette C, Poulin MJ, Dodin S. Effects of ethyl-eicosapentaenoic acid omega-3 fatty acid supplementation on hot flashes and quality of life among middle-aged women: A double-blind, placebo-controlled, randomized clinical trial. Menopause 2009;16(2):357-66.
Monterrosa A. ¿Qué hacer en la atención primaria de la mujer en menopausia y climaterio? Med UNAB. 2005;8:137-46.
FULL TEXT
Preeclampsia
Saccone G, Saccone I, Berghella V. Omega-3 long-chain polyunsaturated fatty acids and fish oil supplementation during pregnancy: which evidence? J Matern Fetal Neonatal Med. 2015 Sep 18:1-9.
Kulkarni AV, Mehendale SS, Yadav HR et al. Reduced placental docosahexaenoic acid levels associated with increased levels of sFlt-1 in preeclampsia. Prostaglandins Leukot Essent Fatty Acids. 2011 Jan-Feb;84(1-2):51-55.
Síndrome del ovario poliquístico
Zaree M, Shahnazi V, Fayezi S, Darabi M, Mehrzad-Sadaghiani M, Darabi M, Khani S, Nouri M. Expression Levels of PPARγ and CYP-19 in Polycystic Ovarian Syndrome Primary Granulosa Cells: Influence of ω-3 Fatty Acid. Int J Fertil Steril. 2015 Jul-Sep;9(2):197–204.
FULL TEXT
Macut D, Bjekic-Macut J, Savic-Radojevic A. Dyslipidemia and Oxidative Stress in PCOS. Front Horm Res. 2013;40:51-63.
Prevención del parto pretérmino
Yamashita A, Kawana K, Tomio K et al. Increased tissue levels of omega-3 polyunsaturated fatty acids prevents pathological preterm birth. Sci Rep. 2013 Nov 1;3:3113.
FULL TEXT
Salvig JD, Lamont RF. Evidence regarding an effect of marine n-3 fatty acids on preterm birth: a systematic review and meta-analysis. Acta Obstet Gynecol Scand. 2011;90(8):825-838.